KEBLAT JATIDIRINE JIWA JAWA
Kapetik Saka JAGAD JAWA
Solopos, Kamis 06 Mei 2010 Hal: A | | Dilihat: 7757 Kali
Dening
: Kustawa Esye, S.pd
MITURUT piwulang
filosofi lan spiritual kejawen, kajaba minangka papan panggulawentah kabagian
kulawarga lan karukunaning bebrayan agung, griya uga minangka papan
ngrembakakake lan mbangun religiusitas.
Masyarakat Jawa, mligine Jawa Tengah, tumeka
saiki sajroning mbangun omah tetep isih akeh kang adhedhasar wangun geometri
lan simetri. Kajaba minangka bukti rasa tresnasihe mring jagad saisine,
keyakinan kang tetep digondheli lan dilestarekake mau satemene minangka wujud
nyata cak-cakane piwulang filosofi tuwin religiusitas manunggaling kawula
Gusti.
Pamawas utawa orientasi kanggo mbangun
balegriya mau, dimaknani uga minangka kiblate kapribaden lan jatidiri. Kaajab,
muga dadia uga minangka srana murih
jumbuh lan kagayuh sedya utamane, tetep laras leres sesambungane mring alam
saiisine lan murih tatag-teteg pangabdiane mring Gusti Kang Murbeng Dumadi.
Wewangunan omah tradisional Joglo, contone.
Jenggorong utawa wujud fisik-e minangka wewangunan utama omah tradisional Jawa,
kasangga kukuhing cagak papat sinebut saka guru, kanggo nyangga tumpukan kayu
blandar utawa tumpangsari, lan rolas cagak liyane minangka soko pangarak.
Pranata utama jroning omah Joglo kapilah dadi
patang perangan. Ngarep dhewe sinebut pendhapa (papan kanggo nampa lan nyugata
dhayoh), pringgitan (tapelwates antarane pendhapa karo omah njero, uga minangka
papan pagelaran wayang kulit), omah njero (papan ngumpule kulawarga), ana maneh
telung senthong (kamar) sinebut senthong tengah, senthong kiwa lan senthong
tengen.
Jatidhiri
Sajroning omah ngarep kang tinarbuka, sinebut
uga pendhapa, tinemu ompak watu cacah 16 mapan satengah-tengahing jogan, mubeng
sapinggiring wewangunan. Patang ompak kanggo nyangga cagak papat ing tengahing
wewangunan, kang sinebut saka guru sejatine minangka pralambang kekuwatan
spiritual positip saka keblat papat, tembung popular-e empat penjuru mata
angin. Rolas ompak liyane, kang nyangga cagak rolas, sinebut soko pangarak.
Tumpangsari utawa trap-trapan kayu blandar
tinumpuk kang mapan sanduwure pendhapa, mujudake trap-trapaning manungsa tumuju
pucuking titik spiritual religius. Kawiwitan saka serengat, tarekat, hakekat,
nganti tumekaning makrifat. Manut kapercayan lan kayakinaning filisofi kejawen,
patang tingkatan mau underane bakal nyawiji ing satunggaling titik temu.
Perangan wewangunan omah Joglo samburine
pendhapa, pringgitan kang mapan ing satengah-tengahing pendhapa lan omah njero
kang sinebut pringgitan, kajaba ana gegayutane karo filosofi urip lan
panguripane wong Jawa, satemene uga ana gandhengcenenge karo seni budaya
adiluhunging wong Jawa, wayang kulit utawa ringgit wacucal.
Nut sorosilahing tembung ing Bahasa Jawa,
‘pringgitan’ iku saka tembung ‘ringgit’ merga antuk sufik pa – an dadi tembung
‘paringgitan’, sawise ngalami
owah-owahan dadine ‘pringgitan’. Tembung ‘ringgit’ iku bahasa kramane ‘wayang’,
nuwuhake tembung ‘wayangan’ [nanggap wayang] banjur dikramainggilake dadi
‘ringgitan’.
Ananing pringgitan sajroning omah Joglo, bukti
nyata kukuhkokohing kekuatan adat tradisine Jawa, murih tetep lestari lan
ngrumbakane seni tradisional utamane wayang kulit. Kajaba kaanggep minangka
seni budaya kang banget adiluhung, ringgit cucal uga diyakini minangka tontonan
lan tuntunan kautamaning urip ing alam bebrayan, murih sampunaning urip kita ing alam
kalanggengan.
nDalem njero kang minangka sumbering panggonan
ing omah Joglo, mupangat utamane kanggo kumpuling kulawarga. Kajaba minangka
papan kang sinengker, suasanane uga tentrem tintrim lan kebak kawibawan.
Manungsa, omah lan sakehing gagasan kang
mengku balegriya satemene mujudake triatunggal kang ora bisa kapantha-pantah
antarane siji lan sijine.
Katelu-telune
atunggal iku mau, salawase kudu tetep lan tansah golong-gilig, sinambung rapet, katali kenceng lan kukuh
karengkuh. Ora mokal, kajaba sinebut pakulitaning manungsa kang nomer loro,
omah uga sinebut jatidhirining manungsa kang mengku balewisma. [*/]
Kustawa
Esye, S.Pd, Pangarsa Komunits Kiai Damar Sesuluh [Spirit Religius, Culture & Educatian]
Tidak ada komentar:
Posting Komentar